Witaj na naszej stronie!
Rezerwacja on-line - masz pytania? Zadzwoń
Polska na weekend
Stolice Europy
Cuda świata
Znane regiony
Popularne miejsca
Ciekawe wycieczki
Parki rozrywki
Wyjazdy dla rodzin
Wyjazdy dla grup
Wyjazdy we dwoje
 
Rezerwacja telefoniczna:
tel: 33 813 90 80
Emergency 24h: 660 004 937
Pozostałe numery:
Biała Podlaska(83) 411 12 10 Białystok(85) 733 88 30 Bielsko-Biała(33) 482 40 00 Bydgoszcz(52) 522 53 30
Chełm(82) 592 10 90 Ciechanów(23) 680 40 90 Częstochowa(34) 333 97 90 Elbląg(55) 629 43 30
Gdańsk(58) 350 06 90 Gorzów Wlkp.(95) 711 76 30 Jelenia Góra(75) 617 10 99 Kalisz(62) 584 20 90
Katowice(32) 461 01 90 Kielce(41) 230 95 90 Konin(63) 228 10 90 Koszalin(94) 721 38 90
Kraków(12) 312 17 90 Krosno(13) 497 12 40 Legnica(76) 759 10 90 Leszno(65) 619 38 30
Lublin(81) 466 78 30 Łomża(86) 225 10 60 Łódź(42) 205 02 90 Nowy Sącz(18) 479 10 90
Olsztyn(89) 722 89 60 Opole(77) 545 39 30 Ostrołęka(29) 693 10 90 Piła(67) 357 10 90
Piotrków Tryb.(44) 618 12 30 Płock(24) 386 23 90 Poznań(61) 666 37 90 Przemyśl(16) 736 36 90
Radom(48) 685 59 90 Rzeszów(17) 250 94 80 Siedlce(25) 740 89 30 Sieradz(43) 655 75 90
Skierniewice(46) 811 31 90 Słupsk(59) 722 85 90 Suwałki(87) 618 10 90 Szczecin(91) 350 99 30
Tarnobrzeg(15) 816 61 60 Tarnów(14) 635 10 50 Toruń(56) 681 45 30 Wałbrzych(74) 635 10 90
Warszawa(22) 398 60 45 Włocławek(54) 421 91 90 Wrocław(71) 718 73 90 Zamość(84) 635 10 90
Zielona Góra(68) 422 81 30         


Newsletter
Zapisz się do newslettera:
Przewodnik - Eurotunnel
 Położenie:
Państwo: Francja
Region:
Miejscowość:

Zobacz oferty dla: Francja           

Informacje ogólne

Historia
Otwarcie Tunelu nastąpiło w 1994 roku. Wówczas to spełniły się wieloletnie marzenia o połączeniu Francji i Wielkiej Brytanii.

Początki
W 1802, francuski inżynier, Albert Mathieu, zaprojektował pierwszy tunel, przez który miały przejeżdżać dorożki. Po 1830 roku kiedy to rozwinęła się linia kolei parowych zaczęto myśleć nad połączeniem kolejowym przez tunel pod kanałem. Thome de Gamond spędził 30 lat pracując nad różnymi projektami tunelu. Jednak pomysły inżynierów połączenia tych dwóch lądów od 1880 do 1945 roku nie opuściły deski kreślarskiej.

Projekty
Dopiero w 1957 roku została utworzona specjalna grupa zajmująca się projektowaniem tunelu, W 1973 roku mieli gotowe cztery projekty:

EUROPONT - był to most zawieszony na Kevlarowych linach, jednak szybko ten projekt został zdjęty gdyż koszt wynosił 6 bilionów funtów.
EUROROUTE - było to połączenie mostu i tunelu pod morzem koleją
CHANNEL EXPRESSWAY - połączenie podziemne drogi oraz kolei
EUROTUNNEL - ten projekt został opracowany w latach 1972-75 założeniem były dwa tunele kolejowe oraz trzeci dla serwisu długość ich miała wynosić 50 km.
Wybrany został projekt "Eurotunnel" i 1 grudnia 1987 roku zaczęto budowę po stronie angielskiej. Już po trzech latach 1 grudnia 1990 roku uruchomiono pierwsze połączenie kanałem. 6 maja 1994 roku nastąpiło oficjalne otwarcie przez Królową Elżbietę II oraz Francuskiego Prezydenta Francois Mitterrand, a po miesiącu odbył się pierwszy przejazd Eurotunnelem.

Dane techniczne
Eurotunnel zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1 awaryjengo)
średnica tunelu przewozowego wynosi 7,60 metrów
dlugość każdej nitki tunelu wynosi 50 km
tunele przebiegają 40 metrów pod dnem kanalu La Manche
szybkość każdego pociągu w tunelu - 160 km/ h
czas przejazdu pociągu z terminala na terminal 35 minut
każdy skład pociągu zabiera 120 samochodów osobowych i 12 autokarów

 

Autor: Dariusz Cieśla
Źródło: Dariusz Cieśla
Data publikacji: 2012-03-27 16:30:00
Przewodnik - Eurotunnel
Ta strona wykorzystuje pliki cookies - korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Możesz zarządzać plikami cookies, zmieniając ustawienia w swojej przeglądarce internetowej.